Profil

Hej

Velkommen til min blog med mine ønsker om en sund og dejlig seniortid. Jeg vil dele mine tanker og oplevelser med dig på min rejse gennem seniortiden. Håber at du synes om bloggen og har lyst til at følge mig.

Turen gik til Endelave

Gratis med færgen

Der er gratis færgetransport til flere af vores øer i august og september 2021

Vi benyttede os af det gode tilbud og tog turen til Endelave sammen med en lille flok seniorer.

Turen tager godt og vel en time fra Snaptun, og under overfarten nød vi den medbragte kaffe og rundstykker på dækket.

Efter ankomsten til Endelave gik vi en lille walk and talk tur - nogen fandt en bænk midt i solen i læ for vinden, mens andre gik videre ad de snoede veje i den smukke natur.

Smuk sejltur - vi nærmer os Endelave og sælgrundene

Smuk udsigt alle steder

En plads i solen og i læ for vinden

Traktortur

En times tid senere sad vi I anhængeren på en traktor, som kørte os hele vejen ud til det øvre af Endelave.

Her var en betagende, flot og uspoleret natur med masser af fuglevildt og vilde kaniner - de vilde kaniner så vi ganske vist ikke nogen af, men de mange huller fortæller, at her er der mange kaniner.

Vi kørte forbi smukke lyngarealer, brombærkrat med mørke næsten sorte bær lige klar til at spise og krydderurter til at lave julesnapsen med.

Traktorføreren - en ægte “endelavist” - stoppede traktoren og fandt en plads i solen, hvor han fortalte om livet på Endelave - naturen, dyrelivet, beskæftigelsen, indbyggerne - ja, i det hele taget om øen som den var engang, og som den er nu.

Vi kørte gennem det snoede og smukke landskab, hvor lyngen blomstrede

Brombærrene er ved at være modne

En flok får græssede i det kuperede kystlandskab

Frokost på kroen

Efter en blæsende tur i traktoren havde vi bestilt bord på kroen, hvor vi fik serveret en lækker frokost - jeg havde bestilt en pariserbøf, mens andre havde bestilt stjerneskud.

Både pariserbøf og stjerneskud var meget lækre og i ekstra large størrelse, så der var ikke levnet megen plads til aftensmaden derhjemme.

Jeg fik pariserbøf

Andre fik stjerneskud

Lægeurthaven

Veltilpasse og mætte gik turen til fods fra kroen til lægeurthaven, hvor der var mulighed for et se, røre og dufte til hundredevis af lægeurter, som er brugt gennem tiden.

Der blev også tid til en kop kaffe i den hyggelige cafe i lægeurthaven, inden vores lille gruppe bevægede sig ned mod færgen for at vende tilbage til fastlandet.

Lægeurthaven er et besøg værd

Spændende, duftende urter

Fin lille cafe i lægeurthaven

En sidste kop kaffe inden afrejse

Små boder langs vejen, hvor du kan købe hjemmelavede ting

På gensyn Endelave

Endelave var en god oplevelse, og kan bestemt anbefales, hvis du ikke har været der.

Det har været en dejlig, dejlig tur i tørvejr, smuk natur og dejligt selskab - vi tager gerne turen en anden gang.